In 1856 werd de haven van Urk uitgebreid met de Westhaven. Klaas Hakvoort, die toen nog visserman was, diende een aanvraag in om een 'hellege' (ellege, hellige of ellige) te bouwen aan het einde van de nieuwe Westhaven. De werf werd in 1878-1879 door Klaas en zijn vier zonen Albert, Klaas , Lub en Pieter met de hand uit de bult gegraven. De stenen muur aan de noordzijde van de werf is door gevluchte Belgische militairen opgemetseld, die hier in de WOI waren geïnterneerd.
Na het overlijden van Klaas Hakvoort in 1918 namen zijn 4 zonen de werf over. Van 1929 tot en met 1939 werden op de werf 6 nieuwe houten botters gebouwd. Daarnaast hadden de gebroeders het druk met het ombouwen van zeilbotters naar motorbotters.
Vanaf 1947 werden op de 'hellege' een aantal van de sleepbedden vervangen door wagens op rails. Naast het renoveren en herstellen van houten botters ging men over tot ijzerbouw. In 1948 werd een zgn. stoomhamer aangeschaft waarmee elektrisch kon worden geklonken. Tot 1987 was de werf eigendom van de familie Hakvoort. Van 1987-2017 voerde Henk Koffeman (De Peuk) het bewind over de werf. Na het overlijden van deze markante Urker hebben zijn erfgenamen Klaas Jelle en Alie Koffeman de werf op 21 mei 2019 verkocht aan Pieter Kapitein. Onder de naam scheepswerf Westhaven hebben er inmiddels al heel wat schepen droog gestaan. De insteek is nog heel wat innovaties door te voeren maar om wel het historische karakter van deze locatie te behouden.
Bron: De ontwikkeling van de Urker scheepswerven / Pieter Kapitein.